۸ دقیقه
مزایای درمانی تزریق‌ بوتاکس

خاصیت های درمانی تزریق بوتاکس

آنچه می خوانید...
4/5 - (1 امتیاز)

خاصیت های درمانی تزریق بوتاکس چیست ؟کمتر کسی است که آرزوی داشتن یک پوست بدون چین و چروک را نداشته باشد. در واقع همه ما دوست داریم در تمام دوران های زندگی خود پوستی صاف و بدون نقص داشته باشیم. همه ما علاقه داریم جوانتر از آنچه که هستیم به نظر برسیم.

یکی از راهکارهای از بین بردن چین و چروک ها تزریق بوتاکس است. این روزها افراد بسیاری در سراسر جهان از این روش درمانی استفاده می کنند. جالب است بدانید خاصیت های درمانی تزریق بوتاکس به این موارد خلاصه نمی شود. در این مطلب قصد داریم به طور جامع به بررسی کاربردهای تزریق بوتاکس بپردازیم.

خاصیت های درمانی تزریق بوتاکس
خاصیت های درمانی تزریق بوتاکس

بوتاکس چیست ؟

بوتاکس نوعی سم ضعیف شده به شمار میرود که میتوان از آن در جهت از بین بردن چین و چروک ها و خطوط پوستی استفاده کرد. این ماده از سم بوتولونیوم  ایجاد می شود و می تواند به طور مستقیم روی عملکرد عضلات تاثیر بگذارد. تزریق بوتاکس با محدود کردن حرکات عضله ها باعث کاهش چین و چروک ها می شود.

بوتولونیوم تا زمانی که وارد جریان خون نشده خطرناک نیست. اگر تزریق بوتاکس را در مراکز معتبر انجام دهید نیازی نیست در این زمینه نگران باشید. سر سوزنی که برای تزریق استفاده می شود از لایه‌های میانی پوست فراتر نمی رود و به همین دلیل وارد رگ ها نخواهد شد. این موضوع باعث می شود که این ماده وارد جریان خون نشود.

فواید بوتاکس

تزریق بوتاکس دارای فواید بسیاری است و همین موضوع باعث شده که طرفداران زیادی داشته باشد. برخی از مهم ترین فواید بوتاکس عبارتند از:

  • بوتاکس یک روش غیر تهاجمی به شمار میرود و نسبت به روش هایی مانند کشیدن پوست ریسک کمتری دارد.
  • برای تزریق بوتاکس نیازی به استفاده از داروهای بیهوشی یا بستری شدن در بیمارستان نیست. در واقع این فرایند به صورت کاملا سر پایی انجام می شود.
  • اگر این روش را با دیگر روش های زیبایی از لحاظ درد مقایسه کنیم درد ناشی از آن بسیار کمتر است.
  • برخلاف عمل های جراحی تزریق بوتاکس دوره نقاهت بسیار کوتاهی دارد.
  • مراقبت های لازم پس از انجام این کار نسبت به دیگر روش های زیبایی کمتر است.
  • نتایج بوتاکس بلافاصله پس از تزریق قابل مشاهده است.
  • قیمت بوتاکس در مقایسه با دیگر روش ها بسیار مناسب است.

کاربرد‌های درمانی بوتاکس

ممکن است زمانی که حرف از بوتاکس می شود تنها به تاثیر آن در از بین بردن چین و چروک ها فکر کنیم. در واقع تنها خاصیت درمانی تزریق بوتاکس از بین بردن چین و چرو ک ها نیست. در ادامه به برخی دیگر از کاربردهای این روش درمانی اشاره میکنیم.

  • کاهش تعریق بیش از حد

یکی از کاربردهای بوتاکس کاهش تعریق بیش از حد است. امکان استفاده از آن نیز در بخش های مختلف بدن مانند کف دست، کف پا و زیر بغل وجود دارد.

  • درمان استرابیسم (چشم کج)

یکی از خاصیت های درمانی تزریق بوتاکس در درمان استرابیسم است. این عارضه به دلیل عدم تعادل عضلات اطراف چشم ایجاد می شود و برای درمان آن میتوان از این روش استفاده کرد.

  • کاهش اسپاسم ‌های گردن

تزریق بوتاکس می تواند در کاهش اسپاسم ‌های گردن نیز بسیار مفید عمل کند. بوتاکس می تواند یکی از بهترین درمان ها در این زمینه محسوب شود و دردهای ناشی از مشکلات گردن را تا حد زیادی کاهش دهد.

  • درمان بلفارواسپاسم

یکی از خاصیت های تزریق بوتاکس در درمان بلفارواسپاسم است. این روش درمانی می تواند در کنترل اسپاسم‌ های عضلانی پلک ‌ها نقش موثری داشته باشد. بلفارواسپاسم عارضه ای است که باعث پلک‌کشی مکرر و ناخواسته در شخص می گردد.

  • درمان بروکسیسم (فشار دادن دندان ‌ها)

بوتاکس را میتوان در جهت درمان بروکسیسم (فشار دادن دندان ‌ها) نیز استفاده کرد. استفاده از بوتاکس در این زمینه باعث می شود که احتمال ایجاد درد و آسیب دیدگی دندان‌ها و مفصل فک تا حد زیادی کاهش پیدا کند.

  • درمان بیش ‌فعالی مثانه

از دیگر خاصیت های درمانی تزریق بوتاکس میتوان به درمان بیش ‌فعالی مثانه اشاره کرد. بوتاکس در برخی مواقع می تواند باعث کاهش بیش ‌فعالی مثانه شده و موجب بهبود فرایند کنترل ادرار شود.

  • انقباضات عضلانی

تزریق بوتاکس باعث تسکین اسپاسم و سفتی عضلانی می شود و کمک بسیاری به کاهش درد میکند. این موضوع باعث می شود که کیفیت زندگی فرد بهبود پیدا کند.

  • درمان شقاق

تزریق بوتاکس به عضله اسفنکتر مقعدی را میتوان یکی از روش های درمانی جایگزین جراحی برای بهبود شقاق دانست. بوتاکس ماده ای است که باعث ضعیف شدن عضلات می شود و می تواند در زمینه درمان و کنترل درد شقاق معقد بسیار کمک کننده باشد.

خواص های درمانی تزریق‌ بوتاکس
خواص های درمانی تزریق‌ بوتاکس

کاربرد بوتاکس در زیبایی و جوانسازی صورت

  1. تزریق بوتاکس دور چشم

چین و چروک های اطراف چشم ها بسیار شایع هستند. این چین و چروک ها بر اثر حالات مختلف چهره و حرکات ماهیچه های صورت ایجاد می شوند. خوشبختانه بوتاکس یک روش بسیار عالی برای از بین بردن این چین و چروک ها به شمار میرود.

  1. بوتاکس پیشانی

بوتاکس پیشانی در جهت  شل کردن ماهیچه‌ های ناحیه پیشانی به کار می رود. این درمان کمک شایانی به به کاهش چین و چروک و خطوط این ناحیه میکند و باعث جوان تر و شاداب تر شدن ظاهر شما می شود. این نوع بوتاکس در میان افرادی که دارای خطوط افقی پیشانی، ابروهای افتاده و خطوط اخم هستند بسیار محبوب است.

  1. بوتاکس خط اخم

خطوط اخم یکی از مشکلاتی است که مختص سنین بالا نیست. این خطوط ممکن است در سنین پایین نیز خود را نشان دهند. این بوتاکس باعث از بین رفتن خط اخم می شود و در زیبایی و جوانی پوست صورت نقش بسزایی دارد.

  1. لیفت ابرو با بوتاکس

ناحیه ابرو نیز از تعداد زیادی ماهیچه های ریز تشکیل شده است. بعضی از این ماهیچه ها باعث می شوند که ابروها به سمت پایین کشیده شوند. لیفت ابرو با بوتاکس موجب می شود که ماهیچه های بالا کشنده ابرو به نحو بهتری عمل کرده و ابروها به سمت بالا لیفت شوند.

روش تزریق بوتاکس

بوتاکس یک روش کاملا ایمنی و غیر تهاجمی به شمار میرود که دکتر پوست این کار را در مطب یا کلینیک به صورت کاملا سرپایی انجام می دهد. انجام این فرایند به ایجاد هیچ گونه برشی نیاز ندارد. پروسه تزریق به این شکل است که یک سوزن باریک و ظریف را وارد سطح زیرین پوست می کنند. بعد از انجام این فرایند برای کاهش درد میتوان از کمپرس یخ استفاده کرد.

تزریق بوتاکس نیاز به آمادگی خاصی ندارد و تنها پزشک اطلاعات مربوط به سلامت جسمی و روحی فرد را ارزیابی میکند. این تزریق نیازی به جراحی ندارد و متقاضی می تواند بلافاصله پس از انجام آن به فعالیت های روزانه خود بپردازد. این روش درمانی به بستری شدن و استراحت نیز احتیاج ندارد.

عموما در جلسات اول تزریق بوتاکس پزشک از دوزهای پایین استفاده میکند تا بتواند واکنش بدن را به طور کامل بسنجد. در جلسات بعدی در صورت نیاز میزان این دوز افزایش پیدا میکند.

هزینه تزریق بوتاکس چقدر است؟

زمانی که بوتاکس برای اهداف زیبایی استفاده می شود بیمه به آن تعلق نمی گیرد. هزینه تزریق بوتاکس به عوامل مختلفی بستگی دارد که مهم ترین آن ها شامل موارد زیر می شوند:

  • میزان تخصص پزشک
  • امکانات و تجهیزات کلینیک و مرکز درمانی
  • میزان تزریق بوتاکس
  • برند بوتاکس
مزایای درمانی تزریق‌ بوتاکس
مزایای درمانی تزریق‌ بوتاکس
سخن آخر درباره خاصیت های درمانی تزریق بوتاکس

در این مطلب خاصیت های درمانی تزریق بوتاکس را مورد بررسی قرار دادیم. همانطور که در طول متن بیان کردیم بوتاکس نه تنها برای رفع چین و چروک بلکه در موارد دیگری نیز مورد استفاده قرار می گیرد. این روزها کاربرد تزریق بوتاکس در علم پزشکی بسیار گسترده شده است از آن گذشته یکی از پرطرفدارترین روش های زیبایی به شمار میرود. برای کسب نتیجه بهتر از تزریق بوتاکس لازم است به مراکز معتبر در این زمینه مراجعه کنید. عدم توجه به این موضوع ممکن است مشکلاتی را برای شما به همراه داشته باشد.توصیه میشه در پایان مقاله مزایای تزریق بوتاکس را هم مطالعه کنید.

اگر به کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره در این خصوص نیاز دارید می توانید با ما تماس بگیرید.

سوالات متداول درباره خاصیت های درمانی تزریق بوتاکس

1-ماندگاری تزریق بوتاکس چقدر است؟

اثرات تزریق بوتاکس ممکن است از 3 ماه تا 6 ماه ماندگاری داشته باشند. به مرور زمان عملکرد ماهیچه ها به حالت اولیه خود باز می گردد و چین و چروک ها و خطوط صورت مجددا پدیدار می شوند.

2-آیا تزریق بوتاکس ایمن است؟

از نظر سازمان های مربوط به درمان و سلامت مانند سازمان FAD تزریق بوتاکس برای استفاده‌های درمانی یا جوانسازی پوست یک روش ایمن به شمار میرود.

3-چه رده های سنی می توانند اقدام به تزریق بوتاکس کنند؟

افرادی می توانند برای تزریق بوتاکس اقدام کنند که سن آن ها بین 18 تا 65 سال باشد.

دکتر سمیه زمانی نیا

دکتر سمیه زمانی نیا در سال 82 در دکترای پزشکی از دانشگاه علوم پزشکی تهران (ارتش) فارغ التحصیل شد. وی از سال 1384 فعالیت خود را در زمینه پوست و مو به خصوص پیوند موی طبیعی آغاز کرد. دکتر سمیه زمانی نیا دارای مدرک پیوند موی طبیعی به روش fut جراحی و غیر جراحی FUE از انجمن جامعه جراحان ایران است. او همچنین عضو انجمن علمی لیزر پزشکی ایران نیز می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *