۷ دقیقه

مراقبت های قبل و بعد از بلفاروپلاستی

آنچه می خوانید...
 
 

بلفاروپلاستی یا عمل جراحی پلک، روشی درمانی است که از آن برای درمان مشکلات مربوط به افتادگی پلک استفاده می شود. در طی این جراحی پلاستیک، پزشک معالج، پوست، ماهیچه و حتی گاهی بافت چربی ای را که ممکن است باعث افتادگی ناحیه‌ی اطراف چشم شما شود، برمی دارد. این درمان را می توان هم بر روی پلک های بالایی و هم پلک های تحتانی انجام داد. ما در ادامه قصد داریم به بررسی مهمترین مراقبت های قبل و بعد از عمل بلفاروپلاستی که می توانند به شما در رسیدن به بهترین نتیجه‌ی ممکن کمک کنند، بپردازیم. با ما تا انتها همراه باشید.

مهمترین مراقبت های قبل و بعد از عمل بلفاروپلاستی

رعایت دقیق دستورالعمل ها و مراقبت های قبل و بعد از عمل بلفاروپلاستی، که در ادامه به مهمترین آن ها اشاره می کنیم، به شما کمک خواهند کرد عمل مطلوبی را پشت سر گذاشته و به بهبودی سریع برسید. برای شروع اجازه دهید با مراقبت های قبل از عمل شروع کنیم.

 
 

مراقبت های قبل از عمل بلفاروپلاستی

 در ادامه، مهمترین اعمالی که می‌توان در ارتباط با مراقبت های قبل از عمل بلفاروپلاستی انجام داد را در موارد زیر خلاصه کرده ایم.

  • دو هفته قبل از عمل از مصرف آسپرین‌ها، ایبوپروفن‌ها (Advil، Motrin)، ناپروکسن ها (Aleve) و یا سایر داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی خودداری کنید. توجه کنید که ویتامین E و برخی از مکمل‌های گیاهی نیز حاوی مواد ضد التهابی هستند.
  • دو هفته قبل از انجام عمل، سیگار نکشید. مواد موجود در نیکوتین و دود تنباکو می توانند بهبودی پس از عمل را به تاخیر انداخته و منجر به بروز زخم شوند.
  • دو هفته قبل از جراحی از برخورد تابش مستقیم نور خورشید به پلکتان جلوگیری کنید. برای جلوگیری از برخورد اشعه‌های مضر خورشیدی به پوست پلک، ما به شما استفاده از ضد آفتاب‌های SPF 30 یا بالاتر را توصیه می‌کنیم.
  • استفاده از کرم های ضد آفتاب برای جلوگیری از برخورد اشعه های مضر خورشید به پوست، یکی از مراقبت های قبل از عمل بلفاروپلاستی.
  • خرید دارو های مورد نیاز برای تسریع روند بهبودی. توجه کنید که در اینجا منظور ما دارو های مورد نیاز تجویز شده‌ پس از جراحی توسط پزشک نیست. در این جا منظور از دارو های مورد نیاز، اقلام بدون نسخه است. به طور مثال دارویی مثل “Sinecch” که یک مکمل گیاهی می باشد و به کاهش تورم و کبودی ناشی از عمل کمک می کند.
  • بعد از نیمه شب روز قبل از جراحی از خوردن و یا آشامیدن (حتی آب) خودداری کنید.
  • ترتیبی دهید که شخصی پس از عمل، شما را از بیمارستان به خانه تان برساند. توجه کنید که شما پس از عمل بلفاروپلاستی اجازه‌ی رانندگی و یا ترک بیمارستان به صورت تنهایی را نخواهید داشت. این موضوع به این دلیل است که پس از عمل شما تحت تاثیر دارو‌های بیهوشی و یا بی حسی پس از عمل خواهید بود. ترتیبی دهید که شخصی از نزدیکانتان در 24 ساعت اول پس از عمل در کنار شما بماند.

برای مشاوره عمل بلفاروپلاستی می توانید با شماره های 44961622 یا 09128914595 تماس بگیرید یا اسم و شماره تان را در فرم زیر وارد کنید:

مراقبت های بعد از عمل بلفاروپلاستی

تا به اینجای مقاله‌ی مراقبت های قبل و بعد از عمل بلفاروپلاستی، به بررسی مهمترین دستور عمل های قبل از عمل پرداختیم. حال بیایید مراقبت های پس از عمل را بررسی کنیم.

مراحل-بلفاروپلاستی

استفاده از پد گاز یخی

پدهای گاز یخی (پدهای گازی آغشته شده به یخ فشرده) باید در 48 ساعت اول پس از عمل، روی چشم‌ها و گونه‌ها اعمال شوند. استفاده از این پد ها باعث می شود تورم و تغییر رنگ منطقه‌ی مورد نظر به حداقل برسد.

روند-بلفارو

بالا نگه داشتن سر

سر خود را سعی کنید بالا نگه دارید تا که تورم به حداقل میزان ممکن برسد. هنگام خوابیدن، اضافه کردن یک بالش اضافی می تواند به شما در انجام این امر کمک کند.

مراحل-بلفاروپلاستی

شستشوی صورت

صورت خود را بشویید. اگر که پس از عمل بلفاروپلاستی، بر روی پلک شما پانسمانی وجود داشت، می توانید پس از برداشت پانسمان، با اجازه‌ی پزشک، دوش گرفته و صورت خود را بشویید.

یکی از توصیه های مربوط به مراقبت های قبل و بعد از عمل بلفاروپلاستی، شستن صورت پس از برداشت پانسمان پلک است.

  • اگر که پس از عمل برش های خارجی پلک دارید، می توانید به آرامی با یک گوش پاک کن و پراکسید هیدروژن نیمه قوی (رقیق شده با آب) آن ها را تمیز کنید. پزشک معمولا پماد آنتی بیوتیکی‌ای را برای استفاده بر روی محل برش، پس از تمیز کردن آن تجویز خواهد کرد. باید روزی 3 بار از این آنتی بیوتیک استفاده شود. توجه داشته باشید که به هیچ عنوان از پمادهای بدون نسخه استفاده نکنید.
  • در صورت نیاز دو تا سه هفته پس از جراحی بلفاروپلاستی می توانید از لنزهای تماسی خود استفاده کنید.
  • از انجام فعالیت های بدنی شدید از جمله فعالیت های ورزشی و یا سکس خودداری کنید. شما می توانید سه روز پس از انجام جراحی پیاده روی سبک را از سر بگیرید. ورزش های هوازی، استفاده از وزنه، بلند کردن اجسام سنگین و… به تدریج سه هفته پس از جراحی می توانند از سر گرفته شوند.
  • تا شش هفته پس از انجام عمل جراحی از قرار گرفتن در معرض مستقیم نور خورشید، لامپ‌های آفتابی و یا تخت‌های برنزه اجتناب کنید. گرما و یا اشعه های ناشی از این ها ممکن است باعث تورم پلک شما شوند. ما در این جا نیز مثل قسمت مراقبت های قبل از عمل، استفاده از ضد آفتاب های SPF 30 و یا بالاتر را توصیه می کنیم.
  • فقط داروهای توصیه شده توسط پزشک تان را مصرف کنید و یا اینکه اگر می خواهید از دارو های دیگری استفاده کنید، حتما با پزشک خود مشورت کنید.
  • 7 تا 10 روز پس از عمل جراحی از مواد آرایشی استفاده کنید.
  • اگر چشمان شما پس از عمل بلفاروپلاستی مقداری تورم نشان دادند، نگران نباشید. این تورم معمولاً در عرض 2 هفته برطرف خواهد شد. توجه داشته باشید در برخی از بیماران نیز ممکن است این تورم شش ماه طول بکشد تا به طور کامل فروکش کند.
  • تورم چشم پس از عمل بلفاروپلاستی معمولاً در عرض 2 هفته برطرف خواهد شد.
قبل-و-بعد-از-بلفاروپلاستی
اقدامات قبل از عمل بلفاروپلاستی

مراقبت های مربوط به روز جراحی

تا به اینجا مهمترین دستور عمل ها و مراقبت های قبل و بعد از عمل بلفاروپلاستی را به طور کامل مورد بررسی قرار دادیم. حال اجازه دهید برای مطلب انتهایی مقاله، ببینیم در روز عمل بلفاروپلاستی باید به چه مسائلی توجه داشت.

  • صبح روز عمل جراحی، از خوردن و آشامیدن (حتی آب) خودداری کنید. داروهای ضروری تان را تنها با یک جرعه آب مصرف کنید.
  • لباس های گشادی بپوشید که از سمت جلو یا پشت بسته می شوند. از پوشیدن لباس های لغزنده خودداری کنید.
  • وسایل با ارزش خود را در خانه بگذارید.
  • از انجام آرایش صورت و چشم خودداری کنید.
  • می توانید از عینک استفاده کنید اما از لنز استفاده نکنید.

سوالات متداول درباره مراقبت های قبل و بعد عمل بلفاروپلاستی

فرد مناسب برای بلفاروپلاستی باید یکسری ویژگی های کلی داشته باشد و سایر نکات و ویژگی ها توسط پزشک بررسی می شود. فرد مناسب برای این عمل باید از نظر جسمی سالم و بیماری چشمی نداشته باشد. افرادی که پف پلک ارثی دارند و در سن زیر 35 سال میخواهند بلفاروپلاستی انجام دهند.

به مرور زمان و گذر سن، پوست شل شده و کم کم حالت افتادگی پیدا خواهد کرد. اگر مراقبت هابه درستی انجام شود و طبق دستور پزشک عمل کنید، برگشت پلک ممکن نخواهد بود. اما موارد استثنا نیز وجود دارند که ه دلیل روند گذر زمان پوست اطراف چشم در افراد سنین بالا امکان افت دارد.

  • کبودی ها بجای کمتر شدن بیشتر می شوند
  • درد شدید و غیرقابل تحمل دارید
  • با مصرف دارو ها و قطرات تجویز شده توسط پزشک دچار حساسیت و واکنش های آلرژیکی مانند تهوع، استفراغ، لرز یا سردرد می شوید.
  • تب بالا دارید
  • از محل برش جراحی ترشحات زرد یا سبز رنگ و یا ترشحاتی با بوی نامطبوع خارج می شود.
  • خون ریزی از محل جراحی اتفاق بیافتد به طوریکه نتوان آن را بندآورد.
  • دچار بی حسی و بی حرکتی شده اید.
  • مشکلات تنفسی ایجاد شده است
دکتر سمیه زمانی نیا

دکتر سمیه زمانی نیا در سال 82 در دکترای پزشکی از دانشگاه علوم پزشکی تهران (ارتش) فارغ التحصیل شد. وی از سال 1384 فعالیت خود را در زمینه پوست و مو به خصوص پیوند موی طبیعی آغاز کرد. دکتر سمیه زمانی نیا دارای مدرک پیوند موی طبیعی به روش fut جراحی و غیر جراحی FUE از انجمن جامعه جراحان ایران است. او همچنین عضو انجمن علمی لیزر پزشکی ایران نیز می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *