۴ دقیقه

فاکتور رشد با سلول های بنیادی + تزریق برای رشد سریع مو و ابرو

آنچه می خوانید...
Rate this post

بررسی پیشرفت‌ها در درمان ریزش مو توسط سلول‌های بنیادی بازسازی‌کننده، بررسی فاکتور رشد سلولهای بنیادی

کلیدواژه‌ها: درمان با سلول‌های بنیادی، درمان ریزش مو توسط سلول‌های بنیادی، سلول‌های بنیادی فولیکول موی انسان، پلاسمای غنی از پلاکت، ریزش مو، بازسازی مو، رویش مجدد مو،PRP، سلول‌های بنیادی مو

فاکتور رشد، مولکولهایی طبیعی با ساختار پروتئینی یا استروئیدی هستند. این فاکتورها در رشد و تمایز سلول‌های زیادی دخیل هستند و نوعی سیتوکین هستند. نقش اصلی مثبت و منفی فاکتورهای رشد در تحریک تکثیر یاخته‌ها و در تنظیم رشد یاخته‌ها در چندین سال اخیر به نحو فزاینده‌ای ارزیابی شده‌است. در این مقاله که توسط تیم تحقیق و توسعه دکتر زمانی نیا، بهترین دکتر کاشت ابرو در تهران، تدوین شده است، استفاده از سلول‌های بنیادی، بررسی فاکتور رشد و بهبود رشد مو را در چندین استراتژی درمانی فراهم می‌کند. از جمله می توان به این موارد اشاره کرد: برعکس کردن مکانیسم‌های پاتولوژیک که در ریزش مو مؤثر هستند، بازسازی فولیکول مو،  و یا ایجاد مو با استفاده از رویکرد مهندسی بافت. اگرچه انواع مختلفی از رویکردهای موثر با سلول‌های بنیادی از مدل‌های پیش‌بالینی به آزمایشات بالینی در حال پیشرفت هستند، درمان‌های سلولی یک مرحله ای، با ارائه نتایج سریعتر توسط یک منبع سلولی که می‌تواند توسط جراحان از طریق یک روش بالینی خوب تأسیس شده تزریق شود را فراهم می‌کند. مهندسی بافت مو و درمان با سلول‌ها رویکردهای جدیدی برای درمان ریزش مو هستند. روش‌هایی با استفاده از منابع سلولی خارجی یا در آزمایشات بالینی درمان با سلول در حال آزمایش هستند. به خصوص، درمان‌های سلولی داخل جراحی که از یک رویکرد یک مرحله‌ای (جمع‌آوری سلول، کمترین دخالت و تزریق فوری) بهره‌می‌برند، قابلیت فراوانی را فراهم می‌کنند.

ریزش مو توسط مجموعه‌ای از عوامل تعیین می‌شود؛ عوامل ارثی، شرایطی مانند همزمانی بیماری‌ها، اختلالات هورمونی (بیماری تیروئید، مقاومت به انسولین)، سیستم اختلال ایمنی بدن، اختلالات تغذیه، عوامل محیطی، داروها، تابش فرابنفش، اختلالات روانی همانند استرس و همچنین پیری. این عوامل آسیب‌زا بر روند بهبود دوباره مو تأثیر می‌گذارند و فعالیت سلول‌های بنیادی و ظرفیت بازسازی فولیکول مو را کاهش می‌دهند.

روند تزریق فاکتور رشد

سلول‌های بنیادی چندگانه قادرند فولیکول‌های مو با غده‌های چربی در پوست را بازسازی کنند. با توجه به اطلاعات فعلی، می‌توان از سلول‌های بنیادی برای بازسازی موها در چندین روش درمانی استفاده کرد، مانند: معکوس کردن مکانیسم‌های پاتولوژیکی که ریزش مو را تعیین می‌کند  و یا بازسازی فولیکول‌های مو بالغ از اجزای آنها و همچنین نئوژنز فولیکول‌های مو از یک کشت سلول‌های بنیادی با سلول‌ها.

سلول‌های بنیادی بزرگسالان و سلول‌های سرشار از پلاکت می‌توانند از چندین بافت، از جمله بافت چربی، بافت ناحیه سر، نخاع استخوان جمع‌آوری شوند. قبلاً، نخاع استخوان به عنوان منبعی گسترده و شناخته‌شده برای این سلول‌ها مورد نظر قرار گرفته بود، زیرا به راحتی و سریع به دست می‌آمد و چندین دستگاه برای جمع‌آوری نخاع استخوان در دسترس بود. نخاع استخوان شامل سلول‌های هماتوپوئیتیک – سلول‌های بنیادی خون‌ساز به انگلیسی: Hematopoietic stem cell   سلول‌های نارسی هستند که می‌توانند به سلول‌های خونی تبدیل شوند. این سلول‌های بنیادی در مغز استخوان، جریان خون داخل عروقی و خون بند ناف وجود دارند. – و سلول‌های مزانشیمال، و همچنین انواع سلول مختلفی است که ممکن است در پیشبرد بازسازی بافت و رشد مو نقش داشته باشند.

بافت چربی یک منبع جالب برای سلول‌هایی با قابلیت جداشدن چندخطی است. این بافت به طور معمول با استفاده از یک تکنیک کم‌تهاجمی، به وسیله لیپوساکشن، و در مقدار بیشتری نسبت به نخاع استخوان برداشت می‌شود. در واقع، برداشت بافت چربی بسیار آسان‌تر و کم‌دردتر برای بیمار است نسبت به جمع‌آوری نخاع استخوان، که در آن لازم است از یک وسیله برای حفر استخوان استفاده شود. استفاده از فاکتور رشد سلولهای بنیادی در پلاکت‌های اتولوگ به دلیل توانایی پلاکت‌ها در ترویج رگسازی، گسترش سلولی و جداسازی، به عنوان یک کمک قابل توجه در بازسازی بافت مو تعیین شد. پلاسمای غنی از پلاکت (PRP) حاوی حداقل شش فاکتور رشد اساسی است، از جمله فاکتور رشد فیبروبلاست (b-FGF)، فاکتور رشد مشتق از پلاکت (PDGF)، فاکتور رشد عروقی اندوتلیال (VEGF)، فاکتور رشد اپیدرمال (EGF)، فاکتور رشد تبدیل‌دهنده-β (TGF-β) و فاکتور رشد شبه انسولین-1 (IGF-1) است که پس از فعال‌سازی پلاکت انتشار می‌یابند. هر یک از این فاکتورهای رشد اساسی در یک فعالیت بیومولکولی خاص مشغول هستند.

دانش فعلی در زیست‌شناسی، محدودیت‌های تحقیقات ترجمه‌ای گذشته که شامل توسعه مدل‌های پیش‌بالینی و بالینی، بهره‌مندی از استراتژی‌های جدید برای تصویربرداری دقیق‌تر و تشخیص‌های بیونشانگر می‌شد، پایه قوی‌ای را برای پیشبرد رویکردهای بالینی مؤثر به منظور اهداف بازسازی در مهندسی بافت مو فراهم خواهد کرد. علاوه بر این، نیاز به آزمایش‌های بزرگتر، تصادفی، کنترل‌شده برای بهینه‌سازی پروتکل‌های مدیریت سلول و تأیید مشاهدات ابتدایی از نتایج بالینی مطمئن‌کننده است. در مقاله بعدی، تاثیرات فاکتور رشد با سلول های بنیادی و چگونگی آن بر روی رشد موهای ابرو و سر توضیح ارائه خواهد شد.

دکتر سمیه زمانی نیا

دکتر سمیه زمانی نیا در سال 82 در دکترای پزشکی از دانشگاه علوم پزشکی تهران (ارتش) فارغ التحصیل شد. وی از سال 1384 فعالیت خود را در زمینه پوست و مو به خصوص پیوند موی طبیعی آغاز کرد. دکتر سمیه زمانی نیا دارای مدرک پیوند موی طبیعی به روش fut جراحی و غیر جراحی FUE از انجمن جامعه جراحان ایران است. او همچنین عضو انجمن علمی لیزر پزشکی ایران نیز می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *