۵ دقیقه

از بین بردن ورم بعد از عمل پلک (بلفاروپلاستی)

آنچه می خوانید...
Rate this post

بعد از جراحی پلک طبیعی است که کمی ورم و کبودی را تجربه کنید. اما می توان با راهکارهای ساده تر این تورم را کاهش داد.

تورم بعد از جراحی پلک

ورم چشم بعد از عمل پلک شایع است و انتظار می رود که شخص پس از جراحی پلک دچار تورم و کبودی شود. مدت کوتاهی پس از جراحی، کبودی و تورم ظاهر می شود و در عرض دو تا چهار روز به اوج خود می رسد. در طی چند روز آینده، بیشتر تورم به تدریج فروکش خواهد کرد. با این حال، تورم باقیمانده ممکن است چند هفته طول بکشد.

از بین رفتن کامل کبودی ممکن است حدود یک یا دو هفته طول بکشد. خبر خوب این است که ناحیه پلک نسبتاً سریع بهبود می یابد و شما می توانید در عرض چند هفته پس از جراحی از نتایج جراحی پلک لذت ببرید.در حالی که تورم و کبودی بخش رایجی از روند بهبودی هستند، کارهایی وجود دارد که می توانید برای به حداقل رساندن این عوارض جانبی انجام دهید.

ضمنا فعالیت های خاص می تواند آنها را بدتر کند. از این رو بسیار مهم است که تمام دستورالعمل های ارائه شده توسط جراح خود را دنبال کنید تا بهبودی راحت و مدت زمان کوتاه تری در دوران نقاهت باشید. در صورت داشتن هرگونه سوال یا ابهامی در رابطه با بهبود پلک خود، با جراح تماس بگیرید.

 

نحوه کاهش تورم و کبودی بعد از جراحی پلک

در اینجا چند مرحله وجود دارد که می تواند به کاهش تورم بعد از جراحی پلک کمک کند:

 
 

1. از کمپرس سرد استفاده کنید

استفاده از کمپرس سرد برای 24 تا 48 ساعت اول پس از جراحی پلک برای به حداقل رساندن تورم بعد از جراحی بسیار توصیه می شود. کمپرس سرد در چند روز اولیه بهبودی بسیار مفید است. بنابراین، این مرحله را نادیده نگیرید. برای استفاده از کمپرس سرد بایستی هر 10 تا 15دقیقه یکبار آن را بردارید مجددا کمپرس سرد را روی پلکتان قرار دهید.

 
ورم بعد از عمل بلفاروپلاستی
رفع ورم بعد از عمل بلفاروپلاستی

2. سر خود را بالا نگه دارید

بالا نگه داشتن سر باعث کاهش فشار در ناحیه ظریف چشم می شود. توصیه می شود در چند روز اول پس از عمل به پشت بخوابید. همچنین می توانید چند بالش زیر سر خود قرار دهید.

 
 

3. استفاده از عینک آفتابی برای کاهش تورم و کبودی پس از جراحی پلک

اگر از علاقه مندان به عینک آفتابی هستید، هیچ زمانی بهتر از الان برای استفاده از عینک آفتابی وجود ندارد. حتی اگر طرفدار عینک آفتابی نیستید، بایستی از آن استفاده کنید، زیرا بعد از جراحی به آنها نیاز خواهید داشت. هنگام بیرون آمدن از منزل برای محافظت از خود در برابر نور خورشید حتما از عینک آفتابی استفاده کنید. قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید می تواند به کندی بهبودی منجر شود و ممکن است در نهایت با زخم های دائمی مواجه شوید.

 
عینک

 

4. مقدار زیادی آب بنوشید

نوشیدن مقدار زیادی آب پس از جراحی برای کمک به کاهش تورم و از بین بردن مایعات اضافی از بدن مهم است. حتما روزانه حداقل دو لیتر آب بنوشید.

5. به رژیم غذایی خود توجه کنید

توجه به رژیم غذایی بعد از جراحی بسیار مهم است. تا حد امکان از غذاهای خانگی استفاده کنید و سعی کنید میزان نمک آن را محدود کنید. هر چه نمک بیشتری مصرف کنید، احتباس مایعات بیشتری را تجربه خواهید کرد.

برای کاهش تورم از انجام این اشتباهات اجتناب کنید

به حداقل رساندن کبودی و تورم تنها به انجام کارهای درست نیست. همچنین در مورد اجتناب از چیزهای اشتباه نیز هست. در اینجا چند نکته برای جلوگیری از تورم و کبودی پس از جراحی پلک وجود دارد:

 
 

1. از سیگار کشیدن خودداری کنید

چند هفته قبل و بعد از جراحی باید سیگار را ترک کنید. استعمال دخانیات روند ترمیم زخم را کند کرده و منجر به عوارض بعد از جراحی پلاستیک می شود. اگر نمی خواهید کبودی برای مدت طولانی تری باقی بماند، باید از تمام محصولات نیکوتینی مانند سیگار، ویپ، سیگار برگ و قلیان خودداری کنید.

 

2. از آرایش زودهنگام خودداری کنید

استفاده زودهنگام از لوازم آرایش می تواند منجر به عفونت و تاخیر در روند بهبودی شود. اگر مواد موجود در لوازم آرایش شما در روند درمان اختلال ایجاد کند، می تواند منجر به تورم و التهاب شود که بایستی از آن اجتناب کنید. اطمینان حاصل کنید که تا زمانی که برش های شما به طور کامل بهبود نیافته از آرایش استفاده نکنید.

 
 

3. از ورزش شدید خودداری کنید

در حالی که ورزش برای سلامت کلی شما عالی است، انجام آن خیلی زود پس از جراحی پلک می تواند نتایج را تغییر داده و منجر به بروز عوارض شود. حداقل تا شش هفته پس از جراحی از ورزش های شدید و بلند کردن اجسام سنگین دوری کنید..

 

4. از لنزهای تماسی استفاده نکنید

اگر از لنز استفاده می کنید، باید بدانید که برای مدتی باید عینک بزنید. استفاده از لنز در چند هفته اول پس از جراحی پلک می توانند چشم شما را تحریک کنند. از همین رو توصیه نمی شود.

 

5. از مصرف داروهای رقیق کننده خون اجتناب کنید

از مصرف هر نوع داروی رقیق کننده خون و ضد التهاب خودداری کنید زیرا می تواند کبودی شما را بدتر کند. اگر می خواهید داروهای بدون نسخه مصرف کنید، بهتر است ابتدا با جراح خود مشورت کنید.

برای مشاوره عمل بلفاروپلاستی می توانید با شماره های 44961622 یا 09128914595 تماس بگیرید یا اسم و شماره تان را در فرم زیر وارد کنید:

دکتر سمیه زمانی نیا

دکتر سمیه زمانی نیا در سال 82 در دکترای پزشکی از دانشگاه علوم پزشکی تهران (ارتش) فارغ التحصیل شد. وی از سال 1384 فعالیت خود را در زمینه پوست و مو به خصوص پیوند موی طبیعی آغاز کرد. دکتر سمیه زمانی نیا دارای مدرک پیوند موی طبیعی به روش fut جراحی و غیر جراحی FUE از انجمن جامعه جراحان ایران است. او همچنین عضو انجمن علمی لیزر پزشکی ایران نیز می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *