تخفیف کاشت ابرو تا 29 مهر

تخفیف کاشت ابرو تا 29 مهر

۵ دقیقه
به چه جهت پوست صورت اثر ارتجاعی‌ خود‌ را از دست می دهد

چرا پوست خاصیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهد؟

آنچه می خوانید...
4/5 - (1 امتیاز)

دلایل این که چرا پوست خاصیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهد؟ مهم ترین فایده داشتن پوست ارتجاعی این است که پوست حالت حجیم و شاداب تری دارد. حال، اگر پوستی خاصیت ارتجاعی خود را از دست بدهد، افتاده و چروک می‌شود. در سن جوانی خاصیت ارتجاعی پوست به بالاترین حد خود رسیده که با افزایش سن به آرامی کاهش می‌یابد. اما جای نگرانی نیست زیرا راهکارهایی وجود دارد که با کمک گرفتن از آن‌ها می‌توان این روند را کاهش داد.
پوست از سه لایه تشکیل شده که هر لایه روی خاصیت ارتجاعی پوست تاثیر خاص ویژه خود را دارد. خارجی ترین لاله اپیدرم، لایه میانی درم و عمیق ترین لایه زیر پوست است. پروتئین‌های کلاژن و الاستین در درم و لایه میانی وجود دارد، این دو پروتئین مسئول خاصیت ارتجاعی پوست هستند که در بافت‌های همبند پوست می‌توان آن‌ها را مشاهده کرد.

چرا پوست خاصیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهد؟
پوست و خاصیت ارتجاعی

چه عواملی باعث از دست دادن خاصیت ارتجاعی پوست می‌شود؟

از بین رفتن خاصیت ارتجاعی پوست بخش طبیعی روند پیری است که به عنوان الاستوز نیز شناخته می‌شود. اما عواملی می‌توانند روی این روند تاثیر بگذارند و آن را سریع کنند.

  • سن: نشان دادن علائم پیری و از دست دادن خاصیت ارتجاعی پوست با افزایش سن همراه است. با شروع دهه بیست سالگی، خانم ها کلاژن‌های سطح پوست خود را از دست داده که هنگام یائسه شدن ۳۰ درصد از کل کلاژن خود را از دست می‌دهند. این حجم از دست دادن کلاژن باعث چین و چروک پوست می‌شود، همچنین در این فرآیند رسوبات چربی پوست از بین می‌رود. اگر پوست ذخایر چربی خود را از دست دهد، شروع به افتادگی می‌کند. با افزایش سن پروتئین، اسید هیالورنیک و کلاژن پوست از بین می‌رود که تحت تاثیر جاذبه قرار گرفته و به سمت پایین کشیده می‌شود.
  • سبک زندگی و محیط زیست: عوامل محیطی باعث از بین رفتن خاصیت ارتجاعی پوست می‌شوند، کلاژن و الاستین که در لایه درم وجود دارند تحت تاثیر عوامل محیطی هستند. اشعه ماورا بنفش، نور خورشید و سیگار کشیدن نیز باعث از بین رفتن این پروتئین‌ها می‌شوند. اشعه UV یا همان نور خورشید باعث سرطان پوست می‌شود همچنین روند پیری پوست را تسریع می‌کنند، به همین دلیل استفاده از ضد آفتاب امری ضروری است. سبک زندگی شما نیز روی پوست شما تاثیر گذار است مثلا اگر شما فردی هستید که سیگار می‌کشید پس باید منتظر افتادگی زودرس پوست خود باشید. دود سیگار برای تمامی سلول‌های بدن سمی بوده و پوست را نازک می‌کند.

نکات مهم برای بازیابی خاصیت ارتجاعی پوست

حتی اگر پوست شما خیلی چروکیده باشد باز هم راهکاری وجود دارد که با استفاده از آن‌ها می‌توان خاصیت ارتجاعی پوست را بازیابی کرد. به طور مثال، برای محافظت از پوست در برابر اشعه‌های UV استفاده کردن از ضد آفتاب ضروری است، به خصوص زمانی در معرض تابش آفتاب مستقیم قرار می گیرد. در عین حال، مهم است که برای شادابی پوست مصرف ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتیاکسیدان‌ها را جدی بگیرید. اسیدهای چرب امگا ۳ که در ماهی، مغزها و روغن‌ها وجود دارد، التهاب پوست را کاهش داده و آن را آبرسانی می‌کند. مصرف غذاهایی مانند مرکبات، سبزیجات و آب به مقدار کافی نیز شادابی پوست را به همراه دارد.
لازم به ذکر است که مواد شیمایی موجود در دود سیگار باعث شکستن کلاژن و الاستین می‌شود، همچنین کشیدن سیگار اکسیژن، رطوبت و ویتامین‌های سطح پوست را کاهش می‌دهد. در نتیجه، مهم است که این عادت ناپسند را کنار بگذارید تا پوستی شاداب و با طراوت داشته باشید. در نظر داشته باشید که روتین روزانه پوست نیز می‌تواند باعث کاهش علائم پیری شود. بهتر است برای دریافت و استفاده از محصولات مخصوص جوان سازی پوست تحت نظر پزشک متخصص قرار بگیرید؛ زیرا برخی از محصولات به شدت قوی هستند که استفاده کردن از آن‌ها سطح دفاعی پوست را از بین می‌برد.

به چه دلیل پوست صورت خاصیت‌ ارتجاعی‌ خود‌ را از دست می دهد
به چه دلیل پوست صورت خاصیت‌ ارتجاعی‌ خود‌ را از دست می دهد
سخن پایانی درباره این که  چرا پوست خاصیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهد

داشتن پوست شاداب و با طراوت، احساس جوانی را در شما تقویت کرده و اعتماد به نفس فوق العاده را به شما هدیه می دهد. پوست را می‌توان همیشه جوان و زیبا نگه داشت، البته به شرط اینکه نکات مراقبتی لازم را در نظر گرفته و از محصولات بهداشتی با کیفیت استفاده کنید. استفاده از کرم ضد آفتاب، اجتناب از سیگار کشیدن، رعایت رژیم غذایی و … اقداماتی هستند که برای جوان نگه داشتن پوست باید از آن پیروی کنید. البته انجام برخی ماساژهای پوست و تزریق بوتاکس نیز تاثیر گذار هستند.

سوالات متداول درباره این که چرا پوست خاصیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهد

1-آیا مصرف ویتامین‌ها به خاصیت ارتجاعی پوست کمک می‌کنند؟
ویتامین‌هایی مثل ویتامین A ،E و C به خاصیت ارتجاعی پوست کمک می‌کنند و تولید کلاژن را افزایش می‌دهند. استفاده روزانه از ویتامین‌های حاوی مس، روی و ویتامین C برای پوست مناسب است.

2-از چه سنی به بعد پوست خاصیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهد؟
نمی‌توان گفت در چه سن خاصی این اتفاق می‌افتد زیرا سبک زندگی و عوامل محیطی هر فردی با دیگری متفاوت است.

3-آیا با مصرف برخی از غذاها می‌توان پوست را سفت کرد؟
هیچ غذایی وجود ندارد که با مصرف آن پوست را سفت کرد، فقط با انجام برخی از روش‌ها مثل تزریق بوتاکس، لایه برداری شیمیایی و لایه برداری لیزری می‌توان پوست را سفت نگه داشت.

دکتر سمیه زمانی نیا

دکتر سمیه زمانی نیا در سال 82 در دکترای پزشکی از دانشگاه علوم پزشکی تهران (ارتش) فارغ التحصیل شد. وی از سال 1384 فعالیت خود را در زمینه پوست و مو به خصوص پیوند موی طبیعی آغاز کرد. دکتر سمیه زمانی نیا دارای مدرک پیوند موی طبیعی به روش fut جراحی و غیر جراحی FUE از انجمن جامعه جراحان ایران است. او همچنین عضو انجمن علمی لیزر پزشکی ایران نیز می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *