۹ دقیقه
درمان-جای-جوش

درمان جای جوش با روش های نوین

آنچه می خوانید...

تغییرات هورمونی مخصوصا در سنین بلوغ و نوجوانی باعث می شود غدد چربی بزرگتر شود. در صورت افزایش غدد چربی میکروبی در دهانه غدد چربی قرار می گیرد. در نتیجه مجرای غده چربی را می بندد و باعث رشد این میکروب و در نهایت ایجاد جوش می شود. جوش را می توان با محلول های مخصوص و آنتی بیوتیک های خوراکی از بین برد اما بعد از آن جای جوش یا آکنه بر روی پوست باقی می ماند برای درمان آن چه باید کرد؟ در ادامه با ما همراه باشید.

آکنه یا جوش چیست؟

اسکار آکنه در صورت، قفسه سینه و کمر بسیار شایع است. حدود 80 درصد افراد بین 11 تا 30 سال دچار آکنه می شوند و از هر پنج نفر از این افراد، یک نفر دچار اسکار می شود. کاهش اسکارها مستلزم درمان داروهای بدون نسخه یا یک یا چند عمل است که توسط متخصص پوست انجام می شود.

علل شکل گیری جوش های سرسیاه


یک ضایعه آکنه (جوش) زمانی رشد می کند که باکتری ها، روغن ها و پوست مرده پر شده و منافذ را ملتهب می کند، دهانه های ریزی در پوست شما که از طریق آن چربی و عرق به سطح افزایش می یابد. هر ساعت حدود 40 هزار سلول از پوست شما می ریزد، اما گاهی اوقات این سلول های مرده منافذ را مسدود می کنند. گاهی اوقات منافذ مسدود شده کوچک هستند و منجر به “جوش های سرسفید یا سرسیاه” می شوند. گاهی اوقات این منافذ ملتهب می شوند و منجر به انواع دیگر آکنه می شوند.

اگر آکنه دارید، پس شما هم تنها نیستید! آکنه شایع ترین بیماری پوستی در جهان است. حدود 80 درصد افراد بین 11 تا 30 سال به آن مبتلا هستند. نوجوانان به دلیل تغییر هورمون ها دچار آکنه می شوند. بزرگسالان استرس، محیط، چرخه قاعدگی، محصولات حاوی روغن و قرص های ضد بارداری را مقصر می دانند، اگرچه هورمون ها هنوز می توانند نقش داشته باشند.

 جای جوش

تغییرات رنگدانه ای پوست که به دنبال آکنه یا جای جوش ایجاد می شود ( راحت ترین و بهترین فرم آکنه می باشد) یکی از معضلاتی است که امروزه افراد را درگیر کرده است. در اینجا درباره روش های درمان جای جوش صحبت می کنیم.

درمان-جای-جوش
درمان-جای-جوش

روش های درمان جای جوش

در مورد گزینه های درمانی و تکنیک های مدیریت با یک متخصص پوست مشورت کنید. آن ها نوع اسکار یا آکنه را تعیین می کنند و بهترین درمان ها را بر اساس خواسته های شما و محل زخم توصیه می کنند.

*نکته مهم این است که تاخیر در درمان شدت اسکار آکنه را افزایش می دهد.

بهتر است بدانید قبل از شروع درمان اسکار آکنه، پوست شما باید عاری از لکه باشد. داروها و درمان های مورد استفاده در آکنه می تواند با داروها و درمان های مورد استفاده در زخم تداخل داشته باشد.

درمان های خانگی جای جوش

روش های درمانی معمول شامل کرم های موضعی که روش های سطحی شیمیایی پوست می باشد. از آنجائی که در این فرم از اسکار های آکنه، افزایش رنگدانه های ملانین پوست وجود دارد و تغییر رنگ مشاهده می شود، کرم های روشن کننده و لک بر می توانند در این راستا مورد استفاده قرار بگیرند. اما باید بدانید اینگونه لک ها با کک و مک یا با لکه های ملاسما (لکه هایی که در دوران بارداری ایجاد می شود) متفاوت است. هم از نظر مکانیسم تولید و هم از نظر روش درمان زیرا این لکه ها به دنبال التهاب پوستی ایجاد شده اند و تغییر رنگدانه های پوستی و موارد دیگر را شامل می شود. ولی خوشبختانه برای درمان آن پزشک متخصص پوست می تواند با استفاده از کرم های موضعی در دوره زمانی می تواندآن را بهبود بدهد.

بهترین کرم های بدون نسخه بهترین هستند. با متخصص پوست خود در مورد نوع پوست و نوع زخم شما مناسب تر باشید. انواع کرم های موثر وجود دارد. آن ها شامل مواد شیمیایی زیر یا ترکیبی از آنها هستند:

آلفا هیدروکسی اسیدها
اسید لاکتیک.
رتینوئیدها
اسید سالیسیلیک.
هم چنین می توانید زخم ها را با موهای صورت یا آرایش بپوشانید. بسیاری از محصولات آرایشی بدون نسخه در دسترس هستند.

لایه برداری شیمیایی

در این روش از مواد شیمیایی مخصوص برای برداشتن لایه بالایی پوست قدیمی استفاده می شود. به طور معمول هر زمان که لایه بالایی برداشته شود، پوست جدیدی که در آن رشد می کند صاف تر و زخم های کمتری دارد.

درم ابریژن

این روش درمانی از یک ابزار مخصوص استفاده می کند که اصطکاک را برای از بین بردن لایه های بالای پوست ایجاد می کند، درست مانند یک سنباده که لایه های بالای یک تخته چوب را بر می دارد.

میکرودرم ابریژن

میکرودرم ابریژن، مشابه درم ابریژن، از دستگاه مخصوصی برای برداشتن لایه فوقانی پوست استفاده می کند.

درمان جای جوش با لیزر

لیزر گرما را به کلاژن زخمی زیر پوست منتقل می کند. این امر به پاسخ زخم بدن برای ایجاد کلاژن جدید و سالم وابسته است. این باعث رشد پوست جدید می شود تا جایگزین آن شود. دو نوع مختلف لیزر برای روکش سطحی وجود دارد: ابلیتیو و غیر ساینده. متخصص پوست شما تعیین می کند که کدام نوع برای نوع پوست شما و ماهیت اسکار آکنه شما مناسب است.

تزریق استروئید

در این روش درمانی، استروئیدها به داخل جای زخم برجسته تزریق می شوند. استروئیدها بافت فیبری را نرم کرده و باعث صاف شدن جای زخم می شوند.

پرکننده های پوستی:

با این درمان، ماده ای زیر زخم افسرده تزریق می شود که پوست را به سمت بالا می برد. به عنوان مثال روش رفع جای جوش با تزریق ژل بسیار موثر واقع شده است.

میکرونیدلینگ

جای جوش تنها در سنین بلوغ وجود ندارد بلکه در سنین بزرگسالی نیز دیده می شود. برخی از آکنه ها به صورت چاله بوده و عمیق می باشد به گونه ای که با کرم های موضعی بهبود نمی یابند. یکی از روش های موثر در درمان این مشکل میکرونیدلینگ است. در این روش سوزن های ریز و کوچکی در سطح پوست ایجاد می شود. این سوزن زخم سطحی در قسمت مورد نظر ایجاد می کند. در این زمان پوست شروع به ترمیم و کلاژن سازی می کند در نتیجه به تدریج پوست در این ناحیه شروع جوان می شود و جای جوش پر می شود.

این درمان از سوزن های کوچک برای آسیب رساندن عمدی به پوست شما برای تحریک تولید کلاژن استفاده می کند که می تواند زخم ها را صاف کند. میکرونیدلینگ را می توان به تنهایی یا با گرما (یعنی فرکانس رادیویی میکرونیدلینگ) انجام داد. فرکانس رادیویی میکرونیدلینگ به بهبود بافت اسکار آکنه کمک کرده و می تواند از ایجاد آکنه بیشتر جلوگیری کند.

تعداد جلسات میکرونیدلینگ برای درمان جای جوش

تعداد جلسات مراجعه برای انجام میکرونیدلینگ بستگی به نوع اسکار دارد:

  • در صورتی که سطحی باشد 3 تا 4 جلسه لازم است.
  • در صورتی که جای جوش عمیق باشد و به همراه ترک های پوستی باشد نیاز به 5 جلسه درمان دارد.

البته تعداد جلسات درمان به نظر دکتر پوست بستگی دارد و فاصله بین هر جلسه معمولا 1 ماه یا بیشتر می باشد.

سابسیژن

در این روش درمانی از یک سوزن برای جدا کردن نوارهای فیبری که بافت اسکار را به سطوح پایین پوست شما می کشند، استفاده می شود. پوست آزاد می شود تا بتواند به سطح برگردد و به طور طبیعی صاف شود.

کرایوتراپی

در این درمان از نیتروژن مایع برای انجماد بافت اسکار برجسته استفاده می شود. بافت اسکار می میرد و سپس می افتد.
در مورد سایر گزینه هایی که ممکن است برای شما مفید باشد، از متخصص پوست خود بپرسید.

توضیحات خانم دکتر زمانی نیا در مورد درمان جای جوش

پیشگیری بهتر از درمان است

  • از کرم ضد آفتاب استفاده کنید: نور خورشید مهم است زیرا پوست شما از انرژی نور برای کمک به تولید ویتامین D استفاده می کند. با این حال، آفتاب زیاد می تواند جای زخم را تیره کند. و هرچه رنگ پوست شما تیره تر باشد، زخم های شما آشکارتر خواهد بود.
  • فوراً آکنه خود را درمان کنید: هرچه بیشتر منتظر بمانید، احتمال ایجاد زخم بیشتر می شود.
  • سیگار نکشید: سیگار کشیدن خطر ایجاد زخم را افزایش می دهد. نه تنها زخم های آکنه، بلکه زخم های بدن شما به طور کلی.
  • مراجعه به متخصص پوست: در اسرع وقت از متخصصان کمک بگیرید! قبل از ایجاد زخم ، آکنه خود را درمان کنید.

    *نکته مهم پس با با درمان هرچه سریع تر آکنه خود از زخم های آکنه جلوگیری کنید.

سوالات متداول

در این بخش به مهم رتین سوالاتی که از سوی شما کاربران عزیز مطرح شده است پرداخته می شود.

نتیجه گیری

جای جوش یا آکنه مشکلی است که باید تحت نظر دکتر پوست درمان شود زیرا هر آکنه ای متفاوت می باشد و درمان خاص خود را دارد. استفاده از روش های سنتی و خانگی بدون تجویز پزشک نه تنها تاثیری در درمان ندارد بلکه فرد را دچار عوارض می کند.

برای مشاوره درمان جای جوش می توانید با شماره های 44961622 یا 09128914595 تماس بگیرید یا اسم و شماره تان را در فرم زیر وارد کنید:

دکتر سمیه زمانی نیا

دکتر سمیه زمانی نیا در سال 82 در دکترای پزشکی از دانشگاه علوم پزشکی تهران (ارتش) فارغ التحصیل شد. وی از سال 1384 فعالیت خود را در زمینه پوست و مو به خصوص پیوند موی طبیعی آغاز کرد. دکتر سمیه زمانی نیا دارای مدرک پیوند موی طبیعی به روش fut جراحی و غیر جراحی FUE از انجمن جامعه جراحان ایران است. او همچنین عضو انجمن علمی لیزر پزشکی ایران نیز می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *